W ostatnich latach na rynku pojawiło się wiele aut zasilanych instalacją gazową, spowodowane to zostało rosnącymi cenami paliwa. Ceny instalacji gazowej są zależne, od modelu auta, roku produkcji, generacji instalacji gazowej, może oscylować w granicach od 2 do 6 tysięcy złotych.

Ile możemy zaoszczędzić?

Prosta kalkulacja, wystarczy wprowadzić kilka zmiennych. Załóżmy, że w ciągu roku przejedziemy 15 tys. km, do tego średnie spalanie benzyny wyniesie 8l na 100 km. Przy obecnych cenach benzyny 5,2 zł za litr, W ciągu roku wydamy na paliwo 6240 zł. W przypadku gazu, auto które potrzebowało 8l benzyny, będzie zużywać średnio 10l gazu na 100 km. Przy cenie gazu 2,4 zł za litr, w ciągu roku wydamy 3600 zł. Zatem mając zamontowaną instalację gazową w ciągu roku powinniśmy zaoszczędzić 2640 zł.

Co jest ważne?

Ważna jest jakość instalacji gazowej, nie od dziś wiadomo że instalacja, instalacji gazowej nie jest równa. Stąd też rozbieżności użytkowników w kosztach utrzymania auta z LPG, a także pozytywne bądź negatywne opinie.

Skąd te rozbieżne opinie się biorą?

Są dwa powody. Pierwszym powodem jest to, gdzie tą instalację gazową zamontowaliśmy, u jakiego fachowca? Istotna jest opinia jaką ten fachowiec i zarazem jego zakład wypracował sobie na rynku. Czy ustawia silnik, profesjonalnie na komputerze, czy jednak robi to bezmyślnie na oko, w tym przypadku na słuch 😉 . Taka wizyta na pewno będzie kosztować i nie będzie tania, ale lepiej zainwestować raz, aniżeli dopłacać co jakiś czas, co w konsekwencji wyniesie nas drożej.

Drugim powodem jest serwisowanie takiej instalacji, oraz to w jaki sposób o nią dbamy, czy doglądamy co jakiś czas instalację i auto, przy tym zwracamy uwagę na zmiany, czy jednak opiekujemy się autem i instalacją na zasadzie, tankujemy gaz i jedziemy dalej, z całej instalacji interesuje nas tylko tyle, żeby ją zatankować.

Efekt?

Efekt jest taki, że pojawiają się skrajne opinie na ten temat. Jedna osoba będzie bardzo zadowolona z instalacji gazowej, a druga będzie negatywnie ją oceniać, jeśli chodzi o wadliwość i koszty utrzymania. Dlaczego tak się dzieje, przedstawiłem powyżej.

Wskazówki

– należy montować instalację gazową, w fachowych zakładach o dobrej opinii.

– najlepiej w okolicach września, października należy wykonać dokładny przegląd instalacji gazowej, dzięki czemu w zimie nie będziemy mieć z nią problemów, podczas przeglądu należy uregulować układ, wymienić filtry gazu oraz świece zapłonowe.

– ważne, aby instalacja była prawidłowo uregulowana, w przeciwnym wypadku w komorze spalania znajdzie się za dużo paliwa, a temperatura spalania będzie zbyt wysoka, co będzie sprzyjać awariom np. układu wydechowego, silnika czy zaworów.

– wymianę membrany reduktora należy przeprowadzić co 50 tys. km.

– nie można jeździć tylko i wyłącznie na gazie, stała praca na gazie powoduje, że silnik pracuje w trudniejszych warunkach a smarowanie jest gorsze. Dlatego od czasu do czasu trzeba przejechać określony dystans na benzynie.

– należy kontrolować poziom płynu w chłodnicy, zamrożenie reduktora spowoduje dodatkowe koszty.

– należy zatankować zbiornik paliwa do połowy, w zimie cały bak, dzięki temu nie będzie skraplać się woda, która utrudnia odpalanie auta.

– musimy sprawdzać przewody zapłonowe, muszą być one w idealnym stanie, dlatego od czasu do czasu należy je skontrolować.

– oprócz sprawdzania filtru gazu, trzeba również skontrolować filtr powietrza oraz przydałoby się doglądać na bieżąco świece.

Podsumowanie

Trzeba pamiętać o tym, że jednak koszty serwisowania auta wzrastają, często również po zainstalowaniu instalacji gazowej tracimy gwarancję na wtryski, cewki, układ zasilania. Instalacja gazową zawsze będzie poważną ingerencją w silnik, dlatego ważny jest wybór odpowiedniej instalacji pod dany rodzaj auta. LPG jest na pewno ciekawą opcją którą można rozważyć, ale trzeba podejść do tego pomysłu poważnie.