Połowa palaczy twierdzi, że nie ma nic lepszego niż wyjście „na dymka” po ciężkim dniu pracy. Jednak prawie drugie samo tyle, zgodnie przyznaje, że ich największym marzeniem jest zerwanie z tym śmierdzącym nałogiem.

Palenie papierosów jest przyczyną tysięcy zgonów każdego roku w Polsce, nie mówiąc już o tym, że poważnie zwiększa ryzyko zachorowania na raka płuc.

Czy jesteś regularnym palaczem? Czy choć kiedykolwiek starałeś się zerwać z nałogiem? Nie ważne, czy palisz dwie paczki dziennie, czy jedną paczkę na tydzień, poniższe wskazówki pomogą rozstać się z nałogiem.

Decydując się na izolację

Na początku powinieneś zastanowić się „Dlaczego warto rzucić palenie?”. Oczywiście najważniejszym czynnikiem powinno być twoje zdrowie. Zerwanie z nałogiem znacząco obniży ryzyko zachorowania na wszystkie rodzaje raka. Powszechnie wiadomo, że ex-palacze cieszą się znacznie lepszym zdrowiem niż osoby palące. Ponadto, rezygnując z codziennego dymka nie działasz na szkodę swoich najbliższych.

Twój oddech nie będzie śmierdzieć, odzyskasz prawidłowe funkcjonowanie zmysłu smaku i węchu. I najważniejsze: zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy. Jeśli palisz tylko jedną paczkę dziennie to przy założeniu, że kosztuje ona w okolicach 10 zł, rocznie wydajesz 3 600 zł, które mógłbyś zainwestować w coś innego!

Ważną rzeczą którą należy zapamiętać jest to, że rzucisz palenie tylko wtedy jeśli naprawdę tego chcesz. Nie rezygnuj z tych planów pod wpływem kolegów lub innych przyczyn. Rzucanie palenia musi być dla ciebie, tylko wtedy odniesiesz sukces!

Ponieważ rzucanie palenia jest uważane za jeden z najtrudniejszych nawyków do złamania, oto kilka przydatnych porad, które można wykonać, aby ułatwić to zadanie:

Data rozpoczęcia

Po podjęciu decyzji o rzuceniu palenia, kolejnym krokiem jest wybranie daty jego rozpoczęcia. W przeciwnym razie, jeśli tego nie zrobimy, będziemy odkładać nasze plany w nieskończoność. Należy również określić się, czy zamierzamy rzucić palenie od razu (co jest wyjątkowo trudne), czy też będziemy powoli ograniczali ilość wypalanych papierosów każdego dnia. Niestety druga opcja niesie ze sobą ryzyko, że możesz zacząć palić tak jak dawniej.

Podpisanie umowy

Chociaż w żaden sposób umowa nie będzie prawnie wiążąca (choć możesz chcieć, aby tak było) to pozwoli ci łagodniej przejść przez kolejne etapy zrywania z nałogiem. Ponadto będziesz miał motywację, by warunków umowy przestrzegać. Poproś znajomego, aby był świadkiem twojej deklaracji, nie zapomnij także powiedzieć wszystkim członkom rodziny, że zamierzasz rzucić palenie. Jeżeli przeszkadza tobie, że inni wokół palą poproś ich grzecznie, aby tego nie robili, możesz także zainstalować przydatne tabliczki „zakaz palenia” w domu, biurze lub samochodzie.

Wsparcie znajomych

Dlaczego często prosimy znajomych, aby pomogli nam w malowaniu lub przeprowadzce? Ponieważ razem jest o wiele łatwiej. Ta sama zasada tyczy się rzucania palenia, rozejrzyj się wokół może któryś z twoich kolegów też postanowił rzucić palenie, motywując się nawzajem, będzie wam o wiele łatwiej.

Możesz także dołączyć do lokalnej grupy wsparcia, która pomoże ci w trudniejszych momentach. Dzieląc się swoim doświadczeniem i słuchając doświadczeń innych, uzyskasz wymierne korzyści w walce z nałogiem.

Akupunktura i hipnoza

Niektórzy ludzie twierdzą, że te niekonwencjonalne metody rzucania palenia rzeczywiście działają. Opierają się one na pracy ciała i umysłu, oczyszczając organizm z nikotyny. Według nas można to potraktować jako dodatek do zerwania z nałogiem, choć jesteśmy sceptyczni co do skuteczności tych metod.

Pozbądź się akcesoriów palacza

Trzymanie papierosów w domu to częsty błąd osób próbujących rozstać się z nałogiem. Wyrzuć wszystko co wiąże się z paleniem, jak popielniczki, zapalniczki i oczywiście wszystkie papierosy pochowane w domu. Czyniąc to deklarujesz wszystkim, że naprawdę chcesz rzucić palenie.

Zaspokajanie palenia

Palenie jest przyzwyczajeniem, które często robisz nieświadomie, by się odstresować lub znaleźć jakieś zajęcie. Postaraj się zapełnić lukę po paleniu innymi czynnościami. Na przykład możesz jeść warzywa, ssać cukierki lub rzuć gumę.

Staraj się nie myśleć o paleniu, kiedy nachodzi cię ochota. Spróbuj znaleźć sobie jakieś zajęcie. Jeżeli nie jesteś w stanie wytrzymać, możesz zakupić e-papieros, który pomoże tobie skutecznie rzucić palenie. E-papieros nie wytwarza szkodliwych dla zdrowia substancji a jedynie parę wodną i nikotynę. Stopniowo zmniejszając dawkowanie nikotyny uwolnisz się od nałogu. Cena e-papierosa nie jest specjalnie droga, waha się w okolicach 100 zł, jest to jednorazowa inwestycja, która z pewnością przyniesie zadowalające korzyści.

Z dala od zadymionych pomieszczeń

Nie koniecznie spychaj wszystkich swoich palących znajomych na margines, ale postaraj się ograniczyć wychodzenie na imprezy, na których wiesz, że się pali, jak np. piątkowy wypad na grę w pokera z chłopakami, czy do klubu. Przynajmniej ogranicz się w początkowym stadium rzucania palenia. Utrzymywanie się od pokusy zapalenia wśród znajomych będzie najtrudniejszym etapem walki z nałogiem.

Pomoc lekarska

Rzucenie palenia łatwiej powiedzieć niż zrobić, więc powstało masę produktów by pomóc ludziom w zwalczaniu nałogu. Po pierwsze: guma nikotynowa do żucia. Jej zadaniem jest nie tyle zajęcie twoich ust, ale powolne uwalnianie nikotyny do organizmu przez co nasze ciało zostaje zaspokojone i nie domaga się „dymka”. Po drugie plastry nikotynowe. Zadanie podobne do gumy nikotynowej, tyle że plastra nie żujemy 🙂 , a przyklejamy na skórę.

Wreszcie istnieją leki na receptę, które hamują smak nikotyny podczas palenia. Zanim wypróbujesz je na sobie, należy skontaktować się ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu.

Nagródź się

Rzucenie palenia jest ważnym krokiem w życiu, więc będziesz musiał to uczcić, jak każdy inny kamień milowy. Za pieniądze wykorzystywane do kupowania tytoniu, można zafundować sobie coś, co lubisz, jak telewizor plazmowy z dużym ekranem lub weekend w golfa w Myrtle Beach. Poprzez nagradzanie siebie, będziesz widział namacalne korzyści zerwania z nałogiem i twoje chęci wzrosną.

Puść wszystko z dymem

Nie, nie podpalaj mieszkania! Puść z dymem swoje dotychczasowe przyzwyczajenia, zastąp je nowymi zgodnie z naszymi wskazówkami. Pamiętaj, że nikt nie może zmusić cię do rzucenia palenia, ta decyzja zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Kiedy osoba, aby zrekompensować palenie robi coś innego, należy uważać, aby nie rozwijać innych złych nawyków w tym procesie np. picie alkoholu, branie narkotyków i inne. To tyle, powodzenia w walce z nałogiem!