Alkohol jest jedną z najbardziej uzależniających używek dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Skutki zdrowotne i społeczno-gospodarcze picia alkoholu są o wiele bardziej wyraziste niż dla zażywania kokainy, heroiny lub amfetaminy, Ale jak szkodliwe są nawyki picia do treningu siłowego i postępów w budowie mięśni?

Czy piątkowe wyjście z kolegami na kilka piw po pracy jest aż tak szkodliwe? Czy, aby zachować szczupłą sylwetkę należy całkowicie zrezygnować z picia alkoholu? Czy masz na tyle samowoli i zaparcia żeby trzymać się określonej diety?

Wielu mężczyzn preferuje picie drinków w weekend, rzadko który przyzna się do tego, że alkohol jest częścią ich diety. O ile łatwo można ograniczyć niektóre nawyki żywnościowe, o tyle wyeliminowanie picia jest prawdziwym wyzwaniem.

Co jest zatem odpowiedzią na korelację między alkoholem a mięśniami? W jaki sposób alkohol wpływa na proces budowy mięśni? By zrozumieć, co się dzieje, gdy pijesz, musisz dokonać własnej oceny i samemu przekonać się na własnej skórze jak alkohol szkodzi treningowi.

Alkohol i hormon wzrostu

Jedna z głównych kwestii spożywania alkoholu ma związek z wpływem na wydzielanie hormonu wzrostu. Hormon wzrostu jest substancją w organizmie, która odgrywa bardzo dużą rolę jeśli chodzi o budowanie mięśni, stymulując wzrost komórek i rozwój wzrostu kości. Gdy ilość hormonu jest niska, mięśnie nie będą w stanie się prawidłowo rozwijać, by dojść do optymalnego poziomu.

Hormon wzrostu jest wydzielany głównie w pierwszej fazie naszego snu, alkohol ma tendencje do zakłócania naturalnego jego rytmu, powodując zmniejszenie się wydzielania hormonu. Spadek może wynieść nawet do 70%, mając znaczący wpływ na progresję budowy mięśni.

Alkohol i testosteron

Kolejnym czynnikiem do rozważenia jest wpływ alkoholu na poziom testosteronu. Jak prawdopodobnie wiesz testosteron jest kolejnym „wielkim” z hormonów związanych ze wzrostem i budową mięśni. Obecność hormonu wyjaśnia dlaczego mężczyźni posiadają większą muskulaturę niż kobiety i są w stanie udźwignąć więcej ciężaru.

Podczas spożywania alkoholu nasza wątroba ciężko pracuje filtrując „truciznę” jaką wlewamy do naszego organizmu (tak, alkohol jest substancją obcą, którą niechętnie nasz organizm przyjmuje!). Enzymy jakie wytwarzane są w wątrobie powodują zmniejszenie stężenia testosteronu w organizmie, co prowadzi do obniżenia rozwoju masy mięśniowej.

Alkohol i regeneracja

Alkohol ma także duży wpływ na zdolność naszych mięśni do regeneracji. Ponieważ jak wcześniej wspomniałem, alkohol jest toksyną dla naszego ciała, znaczna ilość energii będzie musiała być wydatkowana w celu usunięcia szkodliwej substancji oraz zniwelowaniu negatywnego wpływu jaki wywarł on na tkankach. Do tego czasu nie będziesz miał wystarczającej ilości siły, a mięśnie nie zdążą się zregenerować pomiędzy kolejnymi zajęciami na siłowni.

Alkohol, a odwodnienie

Odwodnienie jest kolejnym skutkiem picia alkoholu, efektywnie przeszkadzając w budowaniu masy mięśniowej, ponieważ alkohol działa jak środek moczopędny w organizmie. Aby w pewnym stopniu przygotować się na tego rodzaju niepożądany efekt, należy ograniczyć spożywanie alkoholu i pamiętać o nawadnianiu organizmu pijąc wodę lub inne napoje bezalkoholowe. Należy pamiętać aby napoje nie zawierały kofeiny, gdyż naturalna równowaga wodna może zostać zakłócona.

Odwodnienie ma szereg negatywnych skutków dla naszego organizmu, od wywoływania zmęczenia będącego przyczyną niskiej sprawności fizycznej, przez poczucie głodu (co jest szczególnie problematyczne podczas diety), po zaburzenia zdolności komórek mięśniowych do produkcji ATP – podstawowego źródła energii mięśniowej.

Alkohol i synteza glikogenu

Poza ATP, źródłem pracy mięśni jest glikogen. Niestety podczas spożywania napojów alkoholowych, synteza białek będzie miała pierwszeństwo przed syntezą glikogenu, powodując zmniejszenie zapasów energii w komórkach mięśniowych.

Jak szkodliwy jest brak energii tego chyba nie trzeba szczegółowo wyjaśniać. Twoje ciało nie będzie miało odpowiedniej wytrzymałości, ćwiczenia wykonywane na siłowni będą niepoprawne i niedociągnięte. Z pewnością nie będziesz w stanie wykonać pełnego treningu, burząc tym samym swój plan treningowy. Mięśnie nie będą czerpały maksymalnej korzyści z ćwiczeń, w postaci wzrostu siły, ponieważ konieczne bodźce przeciążenia nie będą zwiększane.

Alkohol, a wytrzymałość

Alkohol mocno wpływa na wydajność organizmu. Powoduje wzrost ciśnienia krwi w całym organizmie oraz zwiększenie częstości akcji serca. Ponieważ podczas ćwiczeń aerobicznych twoje serce będzie już pracowało w zwiększonej wydajności, dodatkowe obciążenie od alkoholu, spowoduje, że wykonywanie prostych ćwiczeń sprawi większą trudność niż powinno.

Alkohol i tkanka tłuszczowa

Wreszcie dochodzimy do ostatniej kwestii negatywnego wpływu alkoholu na budowę masy mięśniowej. Jak powszechnie wiadomo napoje wyskokowe zawierają kalorie, a te odkładają się szybko. Zazwyczaj wysoki poziom tkanki tłuszczowej zależy od picia piwa, wina lub ciężkich likierów, ale w rzeczywistości zawierają mniej kalorii niż słodkie w smaku koktajle, tak często uwielbiane przez kobiety, więc przynajmniej to zaleta.

Siedem kalorii na gram, po trzech lub czterech drinkach, ilość kalorii będzie równoważna dobrej wielkości posiłkowi. Jeżeli masz zamiar ograniczyć spożycie żywności w celu zapewnienia miejsca dla tych kalorii (co jest rzadkością), odkładanie się tłuszczu będzie rezultatem.

Alkohol i budowanie masy mięśniowej nie idą ze sobą w parze. Powyższe punkty powinny były Cię w tym uświadomić. Jeżeli nie traktujesz treningu jako wielkiego wydarzenia sportowego, ani też nie przygotowujesz się do występu na pokazie kulturystyki, raz na jakiś czas możesz wypić jednego lub dwa drinki, nie martwiąc się o zbyt wiele.